Meer dan 50 jaar winterweer !

Diverse lezingen over het weer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Meer dan 50 jaar winterweer !

Bericht door dvdijk » 06 dec 2004 14:29

Meer dan 50 jaar winterweer!!!

Door: Johan Effing.


Al enkele keren is er op de forums gevraagd hoe wij als ouderen vroeger de winters hebben beleefd. Dit dan mijn verhaal hierover. Ook toen waren het overgrote deel van de winters zacht. Als we even terug kijken in de geschiedenis zijn er tussen 1890 en 1929 ook geen echte zeer strenge winters voor gekomen. Wel zaten er winters tussen met enkele strenge vorstperioden. Ook in de dertiger jaren is er niet veel bijzonders gebeurd alleen de vorstperiode van december 1933 viel op. Dikke pakken sneeuw van 30 cm of meer heeft er voor zover ik weet in de dertiger jaren niet gelegen. Alleen in december 1938 heeft er hier in het oosten van het land met de kerstdagen 10 cm sneeuw gelegen met enkele nachten strenge vorst.

Vanaf begin veertiger jaren kan ik mij de winters goed herinneren. Je wist als kind niet te beter of het was in de winter koud. We hadden geen centrale verwarming. Het vroor in januari 1942 net zo hard binnen als buiten. We zaten om een klein potkacheltje heen, de ruggen steenkoud en van voren bloedheet. Alles bevroor en je kwam vaak huilend van de kou van het ijs. Het was oorlogstijd. Wie toen van het winterweer heeft genoten dat is mij een raadsel. We moesten s’morgens 3 kilometer lopen om op school te komen. Een enkele keer hebben ze ons weer naar huis gestuurd omdat de verwarming het begeven had.

In de hongerwinter van 1944 – 1945 lag er zoveel sneeuw dat bijna alles onbegaanbaar was. Volgens de neerslag die er toen gevallen is moet er in januari 1945 hier bijna 40 cm sneeuw hebben gelegen. Het was toen een hele onderneming om toen op de plek te komen een oud cafe waar les werd gegeven. In de scholen zaten Duitse soldaten. De winter van 1946 – 1947 kan ik mij nog als de dag van gisteren herinneren. Het begon rond 12 december te vriezen. Ik weet nog dat er in een krant in het weerbericht stond van Siberisch lucht boven ons land. Maar in januari waren we in een heerlijk zonnetje aan het voetballen bij ruim 15 graden. Ik keek toen al naar de lucht en luisterde naar de eerste weerpraatjes op radio of ik iets kon opvangen dat het weer ging winteren. Ik meen op 23 januari begon het toen weer is beginnen te vriezen. In februari maakten we lange schaats tochten op de Dinkel. We schaatsen tot in Gronau wat niet mocht, want de Amerkanen hadden de grens met Duitsland afgesloten. In februari was de kou bar en boos met zijn harde oosten winden. Het vroor op sommige dagen tot 10 tot 15 graden bij een harde oosten wind. In mijn beleving is het nadien nooit weer ze koud geweest als toen. Pas rond half maart verdween Koning Winter. Ik verlang hoe mooi ik winter ook vindt hier niet meer naar terug.

Daarna stelden de winters niet zo veel voor. Alleen in 1954 een lange vorst periode met op het nippertje een Elfstedentocht. In mijn Marine tijd, februari 1956 maakte ik die Siberische maand mee. Centrale verwarming was er in de barakken van de Van Braamhouckgeest Kazerne in Doorn niet. Dus alles bevroor. Een marinier werd hard opgeleid met het gevolg dat heel wat manschappen bevroren oren opliepen tijdens de bivak oefeningen. Zelf in april liepen er nog Mariniers rond met hun oren in het verband ten gevolge van bevriezing. Verschillende malen werden we s’morgens wakker met bevroren bedden goed. Als ik er aan terug denk lopen me nog de rillingen over het lichaam. Na 1956 waren de winters over het algemeen zacht. Je wilde wel graag schaatsen maar kunst ijsbanen waren er niet. Daarna volgde de winter van 1962- 1963 deze was vooral in januari zeer koud. Maar in februari vroor het wel maar het was niet uitgesproken koud. Deze winter gaat wel voor de strengste door van de laatste paar honderd jaar. Maar gevoels matig is de winter 1946- 1947 veel kouder geweest met zijn harde oosten winden.
Na 1963 volgde er een hele serie kwakkelwinters die in oost Europa streng waren.

Heel merkwaardig in enkele van deze winters was, dat de vorstgrens weken lang een paar honderd kilometer ten noord oosten van ons land lag. Ook in de zeventiger jaren konden we alleen maar dromen van strenge winters. Tot dat de jaarwisseling van 1978 – 1979 op de kalender stond. Fantastisch en spannend was de kou inval van oudejaars dag van 1978. Zoiets maak je maar een keer in een mensen leven mee Heel wat keren heb ik toen de kinderen van de dansles moeten halen omdat de wegen waren veranderd in ijsbanen. 10 weken heb ik in vorstverlet gelopen. Onvergetelijk als je in bed kunt blijven liggen en de buurman de auto niet aan het lopen kon krijgen. In de drie winters uit de 80 er jaren heb ik een onvergetelijke tijden meegemaakt als ijsmeester van de Losserse ijsclub. Met mijn kennis van het weer en vooral het winterweer werd door deze club gretig gebruik gemaakt als het om het onderhoud van de ijsbaan ging. Daarna hebben we maar een echte schaats periode meegemaakt. De vorstperiode rond de jaar wisseling van 1996-1997 blijkt de koudste tien dagen uit onze moderne weer geschiedenis te zijn geweest.

Onvergetelijk was, dat ik de laatste Elfsteden tocht als toeschouwer mocht mee maken in de beroemde knik van Bartlehiem. Dit was een van mijn mooiste belevenissen als weer amateur.
We hoeven niet te wanhopen, een strenge winter maken we vast nog wel eens keer mee.

Ondanks alle berichten over het broeikas effect. We hebben gemiddeld eens in de tien jaar een strenge winter. We moeten ons wel goed realiseren dat een winter als 1947 en 1963 met veel sneeuw diep zal ingrijpen in onze broze economie. Uit de Volkskrant va maart 1947 kan ik mij nog een plaatje herinneren dat een man zijn radio in stukken hakte met een bijl omdat de nieuwslezer nog geen dooi had aangekondigd. Ik hoef niet van die zeer strenge winters meer mee te maken want als de temperatuur om het vriespunt schommelt heb ik al koude voeten. Een nieuwe woning met vloer verwarming is jammer genoeg voor ons ook geen haalbare kaart.
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Plaats reactie