Geen zout maar zand en kiezel in Lapland

Alles wat in de andere forum's niet past maar wel iets verteld over het ontstaan van het weer, weerfeiten, weerwetenswaardigheden enzovoort kunt u hier plaatsen en lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Geen zout maar zand en kiezel in Lapland

Bericht door dvdijk » 08 dec 2004 12:10

Geen zout maar zand en kiezel in Lapland

Werkt goed. Veel grip. 80km/h vlot mogelijk.
Sneeuwkettingen zijn in Finland niet toegestaan. De Finnen gebruiken in de periode november-april een soort spijkerbanden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

willem

Bericht door willem » 09 mar 2005 11:18

via dit bericht kwam ik dus op dit forum terecht :wink:
er word hier inderdaad soms met zand gestrooit.
nu denken sommige mensen dat dat iets tedoen heeft met het mileu, maar dat is het dus niet.
jullie zullen weten dat sneeuw bij -7 en kouder, net zo droog en stroef als zand is. en zout strooien dus weinig zin heeft.
als het dan zo stroef is, waarom word er dan gestrooit? wel daar komt de onthulling denk :shock: het wil hier in de winter ook nog wel eens dooien.
(volgens mij was het in november) was het hier enkele dagen boven nul (+5) maandag 7maart was het hier +0. tewijl het nu weer -10 is en geheel onbewolkt.
duidelijk?

we rijden hier inderdaad op de zogenoemde spike's rond. dit is eigelijk gewoon een winterband met kleine ijzerpuntjes er in.

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Re:

Bericht door dvdijk » 09 mar 2005 18:37

Hoi Willem,

Dat klinkt allemaal heel spannend, vooral op spikes rijden. Wij hebben hier enkele dagen veel sneeuw gehad vorige week, zie de foto's bij extreem weer melden, maar jullie hebben dat waarschijnlijk een heel seizoen lang. ik weet niet of het dan zo leuk is.

Voor het geval je nog geinteresseerd bent in onweerdetectie in Finland doe ik je bijgaand een link toe komen. Daar staan diverse Finse stations met onweerdetectie. En als er eens wat spannend gebeurt, meld ons dat dan gerust.

Groeten, Dick

De link, druk hier
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

willem

Bericht door willem » 09 mar 2005 19:31

hey die dick.
nou echt spannend is het rijden op spikes niet, het zou pas spannend worden als je het zonder spikes ging doen :oops:

en van de sneeuw in nl was ik op de hoogte, was die donderdag zelf onderweg in nl.

hier in het noorden komt de eerste sneeuw rond begin okt naar beneden (zuid finland 1maand later) en tot eind april is mijn tuin wit(zuid finland tot eind maart)
en is dat leuk?? de pret wel, en schuiven niet :wink:
als de eerste sneeuw valt is het weer een leuk gezicht, kom je gelijk weer in de kerststemming.(kerstgevoel begin okt :D )
in jan beleven wij de koudste maand van het jaar, met weinig daglicht. dus heb je eigelijk weinig plezier om naar buiten tegaan.
nu rond deze tijd van het jaar, lengen de dagen weer aardig in zonlicht. en stijgen de temp weer.
ideal weer om te skien, snowscooter, huskytochten, of weet ik wat nog meer.
je moet er natuurlijk wel van houden. en vergeet het noorderlicht in de wintertijd niet. (zie posting ergens anders)

zoals gezegt dick intreseerd mijn het weer niet zo, en ben ik hier eigelijk om jullie van weer te voorzien.
maar over de links die je me stuurde. het meest noordelijke station (ylivieska) is nog altijd 450km tenzuiden van mij :(

zal nog wel eens op zoek gaan naar weerstations uit het echte hoge noorden voor jullie. want ik woon nog altijd in zuid lapland. de noordkaap bv is hier nog 800km vandaan. 8)

Gebruikersavatar
dvdijk
Senior Member
Senior Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2004 16:24

Bericht door dvdijk » 09 mar 2005 22:17

ideal weer om te skien, snowscooter, huskytochten, of weet ik wat nog meer.
je moet er natuurlijk wel van houden. en vergeet het noorderlicht in de wintertijd niet


Wow Willem, nu begin ik echt jaloers op je te worden. Wil er zo wel naar toe ! :)
Extreme Weather - Thunderstorms ! Devastating and Loud, Windy and Frightening but......always Exciting!

Martijn
Senior Member
Senior Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:36

Bericht door Martijn » 12 apr 2007 14:23

Mooi alternatief hebben jullie dan in Finland zeg! :)

Plaats reactie